Weer op gewicht na de vakantie

Bijna iedereen kent het probleem; wat extra pondjes aangekomen tijdens de vakantie. Vakantie = genieten. Ook ons eetgedrag passen we daarop aan. Een wijntje extra, lekkere kaasjes, een ijsje….

Bij thuiskomst blijkt vaak dat er gewerkt moet worden om de extra pondjes weer kwijt te raken.

Tips om niet te veel aan te komen:

Neem altijd 3 hoofdmaaltijden. Ontbijt, lunch en de avondmaaltijd. Eet met mate. Beperk suiker, dus laat snoep en koek zoveel mogelijk in de kast. Beperk alcohol. Drink voldoende water.

Heb je tussendoor trek, neem dan fruit, een cracker of rijstwafel met eventueel mager beleg. 20+ smeerkaas bijvoorbeeld of een plakje kipfilet.

Neem vaker de trap in plaats van de lift, doe de boodschappen op de fiets of lopend, stap een halte eerder uit en loop de rest, wandel een rondje extra met de hond. Zo beweeg je ongemerkt wat meer.

 

Eten op vakantie

De vakantietijd komt er weer aan. Een uitdaging om niet te veel aan te komen. Om je gewicht een beetje in de hand te houden en toch lekker vakantie te vieren zijn hier een paar tips.

Als tussendoortje is rauwkost lekker fris. Denk aan een stuk komkommer, cherry tomaatjes, worteltjes etc. Deze groenten zijn ook makkelijk mee te nemen voor onderweg.

Eet lekker fruit. In fruit zit ook suiker, dus pas er wel een beetje mee op.

Let op de zogenaamde dikmakers wanneer je uit eten gaat. Neem liever een gepofte aardappel in plaats van gebakken aardappels of patat. Kipfilet, biefstuk, vis van de grill is ook heerlijk en lekker mager.

Neem liever geen sauzen. Rode sauzen zijn minder calorierijk.

Pas op met alcohol.

En heel belangrijk: drink voldoende water.

Een keertje uit de band springen mag best. Let de dag erna goed op wat je eet, doe het wat rustiger aan. Maak een extra wandeling.

Met een klein beetje opletten en elke dag wat beweging geniet je ook van je vakantie!